Rotorbolondok
2010.11.25. 08:12
A rotorbolondok harca |
Nem bírod a hullámvasutat? Tériszonyod van? Nem szereted a hangzavart? Akkor ezt a sportot biztosan nem Neked találták ki! Na nem mintha akárki számára elérhető volna, főleg kicsiny hazánkban, ez a nem mindennapos gyomrot és egy, a dolgában igen biztos, pilótát és másodpilótát igénylő sportág.
Ennek ellenére kortól és nemtől független, az egyik orosz párost például hölgyek alkotják, a legidősebb résztvevő pedig egy angol úriember, aki 78 éves lett idén és gondolkodik, hogy részt vesz a következő bajnokságon is.
Eddig 13 bajnokságra került sor, melyek közül kilencet az oroszok nyertek meg. A pilótáknak öt főbb versenyszámban, igen szigorú szabályoknak megfelelően kell összemérniük tudásukat, ügyességüket és tapasztalatukat:
Szlalom: A pilótának segítőjével kooperálva egy kötélhez erősített bójával, vagy vízzel teli vödörrel kell, egy igen kacifántosan kialakított pályán, 12 számozott kapun (magasságuk: 2m, szélességük: 1m) keresztülmanőverezni, majd a végén a vödröt egy asztal közepére helyezni. Természetesen mindezt időre (maximum 200 másodperc alatt)!
Preciziós repülés: (A verseny napján) szigorúan megszabott magasságban kell a földön kijelölt útvonalnak és feladatoknak megfelelően manőverezni (szűk folyosók, repülési szög, pontos leszállás).
Rakomány szállítása (avagy a „postás”): A segítő feladata, hogy minél gyorsabban, minden 50 cm átmérőjű vödörbe két kis rizses zsákot dobjon 5 m magasságból, illetve egy kötélhez erősített tekebábút kétszer, pontosan beleengedjen 7 m magasságból. Ezek után a pilóta feladata minél pontosabban landolni a kijelölt helyen.
Navigáció: Hosszú távú repülés. Több kijelölt pont között, vegyesen meghatározott útvonalú navigációs feladat, időzített érkezéssel és rakomány lerakásokkal kombinálva.
Freestyle: A cél demonstrálni a legmagasabb szintű manőverezési képességeket és ügyességet. Fontos, hogy a pilóták, a manőverekkel nem léphetik át a helikopterük határait, amelyeket a típusok kézikönyve szab meg, ezzel is növelve a repülés biztonságát. A végrehajtandó manőverek listáját és pontos leírásukat a versenyszám előtt 48 órával le kell adni, hogy elbírálásra kerülhessenek. A látvány érdekében füstöt és zenét is használhatnak a versenyzők.
Ezen műsorszámok a „móka” ellenére komoly jelentőséggel bírnak, ugyanis minden ügyességen, időzítésen és pontosságon alapszik, ezért a még aktív pilóták, mindennapi munkájukban is hasznosítják őket, például mentés (search and rescue) során. Ezáltal pedig az egyik leghasznosabb, sőt talán az egyetlen hasznos extrémsport a világon.
A világbajnokságokat a FAI (Fédération Aéronautique Internationale), CIG helikopter bizottsága szervezi. A következő, 14. FAI Helikopter Világbajnokság 2012. Augusztus 21-én, Oroszországban kerül megrendezésre.
Iratkozz fel most hírlevelünkre és nyerd meg az egyiket a tíz
Víz- por- ütés- és karcálló óra közül! Sorsolás 2010 december elsején!
Szerző: Extremesportok.hu
Szólj hozzá!
Címkék: video sport repülés extrém extrémsport helikopter extrém sport
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
* | * | * |