Laci barátom és kollégám nem fér a bőrébe, motorozik, hókorizik, utazgat. Nem is nagyon csodálkoztam mikor elmesélte hogy elment ejtőernyőzni. Megkértem rá hogy mesélje el hogy milyen élmény volt, mert tőlem már többen kérdezték hogy milyen érzés és hogyan/hol lehetne kipróbálni. A probléma az, hogy én nem csinálom, így nem is tudtam válaszolni, de ezt a hiányt most pótoljuk, íme Laci tapasztalatai:

"Vannak azok a dolgok, amelyeket az ember meg szeretne tenni az életében, de valahogy sosem jut el odáig, hogy megvalósítsa. Mindig közbejön valami fontosabb. Így voltam én is a tandemugrással: több barátommal is elterveztük, de valahogyan sosem jött össze. Egy szerda este újra eszembe ötlött az ugrás és hogy már évek óta csak beszélgetünk róla. Felbosszantottam magam, hogy ha nem lépem meg, akkor talán sosem lesz belőle semmi. A neten kikerestem gyorsan vagy 3 céget és írtam nekik, hogy szombaton ugranék, lehet-e? A TandemTeam-től írtak vissza, hogy 2-re mehetek. Pénteken már teljesen ki voltam készülve, hogy másnap ugrok. Alig tudtam aludni.

PH000103.jpg

Szombat reggel felpattantam a motorra és lecsapattam Börgöndre. Késésben voltam, úgyhogy gyorsan elmondták, mit kell csinálnom és már szálltunk is fel. Nem volt idő totojázni. Felfele menet eljutottam odáig magamban, hogy inkább kifizetek bármennyit, csak ne kelljen ugrani, de aztán rendeztem a sorokat. :) Majd felértünk 4000 m-re, nyílt az ajtó és kikászálódtunk ugrási pozícióba. A megérkezésemtől kezdve végigkísérte az ugrást az a laza, de nagyon magabiztos hangulat, amely tökéletes arra, hogy elterelje a figyelmedet a félelemről és mellette mégis érzed, hogy ezek az emberek nagyon képben vannak és rájuk bízhatod magad. Szerintem ezen áll vagy bukik az egész történet sikere, hogy elhiszed-e, hogy nem lesz semmi bajod. Ha ez sikerül, akkor életed nagy napja lesz!

DSC_0503.jpg

Szóval ültünk az ajtóban és Becs Laci, a tandempilótám mondta, hogy akkor most egy nagy ordítás, mosoly a kamerába és aztán hajrá. Kiüvöltöttem minden feszültségem, és teljesen megnyugodva belebukfenceztünk egy felhőbe. Hehe.. érted?! Belebukfenceztünk egy felhőbe. Csináltál már ilyet? Nem? Én sem gondoltam volna, hogy fogok! :) Sosem felejtem el, az biztos. Zuhantunk és minden nyomasztó dolog, gond, probléma, tennivaló, vágy kiürült a fejemből. Annyira más volt az élmény, mint bármi annak előtte az életemben, hogy az agyam csak a jelennel tudott foglalkozni. Csak az a pillanat volt ott és akkor, ahogy zuhanunk bele a világba. Aztán nyílt az ernyő és a 200km/h óra feletti sebesség és a fülsiketítő zaj egycsapásra megszűnt. Kitisztult elmével ott lógtam a csendben és nyugalomban a világ felett, mintha felakasztottak volna egy szögre.

G0040185.jpg

Majd átvettem egy kicsit az ernyő irányítását.. aztán Laci megpörgette egy "cseppet" a kupolát és hatalmas centrifugális erő préselte a talpamba az összes vérem. Közeledett a talaj és seggen csúszva leszálltunk. Ültem a fűben és csak nevetni tudtam. Nevettem és nevettem, mert életem egyik legnagyszerűbb élménye volt. Visszaszédelegtem az "irodába" és egyfolytában vigyorogtam. Azon csodálkoztam, hogy hogy létezhet ilyen a Földön és miért nem tudnak róla az emberek?!

DSC_0492.jpg

Egyszerűen otthon éreztem magam a felhők között. Meg is kérdeztem, hogy hogyan lehet ezt megtanulni. Mondták, hogy van ez az AFF képzés, meg kell csinálni és hajrá! A nap hátralevő részében csak motyogni tudtam bárgyú vigyorral a képemen valami ugrásról meg nagy élményről annak, akivel találkoztam. Kis hezitálás után hétfőn fel is hívtam Hetyát, hogy vágjunk bele. Mi is az AFF és hogyan működik? Accelerated Free Fall. Talán Gyorsított Szabadeső Képzésként lehetne lefordítani, ahol már az első ugrásnál is 4000-re mentek, két oktatóval ugrasz és Te nyitod az ernyőt. Bizony! Ha hibázol, akkor ott vannak az oktatók és segítenek, vigyáznak rád. Ezért is fontos, hogy hol végzed a tanfolyamot.

Nincs nagyon összehasonlítási alapom, de ezek a srácok a TandemTeam-nél több 1000 ugrással rendelkeznek, és érzed, hogy nem szívbajosak bármit megtesznek a biztonságodért, nem csak eljátsszák a biztonság illúzióját. A börgöndi reptér hatalmas terület, tökéletes egy kezdő számára az első földet érésekhez. Kisgépes üzem van, ami azt jelenti, hogy 4 személyes gépből ugrotok. Nincs iparszerű pörgés, zsúfoltság a levegőben, mint a nagygépes üzemeknél, ahol 20-30 ember ugrik egy felszállásból. Itt nyugodtan megtanulhatod az alapokat. Kezdetben bőven elég feladatot jelent arra figyelni, hogy Te mit csinálsz nem kell még másik 1000 dolognak megfelelni. Itt figyelnek rád, nem csak az oktató, de a pilóta is. Nyugi van, családias hangulat. Azt gondolom, hogy tökéletes helyre fújt a szél az ejtőernyőzés elsajátításához és nyugodt szívvel ajánlom őket. A többi oktatót és lehetőséget nem igazán ismerem, biztos lehet még találni hasonló paraméterekkel rendelkező repteret és csapatot máshol is.

Később persze azt is meg kell tanulni, hogy hogyan kell ugrani egy zsúfoltabb reptéren, és a nagygépes üzem is jó móka, de sokkal jobb ha már érzed az ernyő kezelését és nincs gondod a leszállással. Tehát érdemes úgy odamenni, egy pörgősebb helyre, hogy már van egy kis rutinod. 9 szintből áll a képzés és minden szintnek megvannak a maga feladatai. Ez azt jelenti, hogy ha ügyes vagy, akkor 1-2 hét alatt, 9 ugrásból megvan a tanfolyam. Biztonságos? Nekem azt mondták, hogy igen. :) A statisztikák alapján az. A halálos baleset esélye ugyanannyi ha ugrasz egy évben 17-et, mintha autóban vezetnél 16 000 km-t. Búvárkodás közben pedig 3-szor nagyobb az esélye a végzetes balesetnek. A motorozást ne is említsük. Mondhatjuk, hogy ha motorral megyek, odaérek a reptérre és ejtőernyőt veszek a hátamra, akkor megmenekültem :D

Például ma már minden ernyőnél kötelező az automata nyitóberendezés. Ez azt jelenti, hogy ha valamilyen oknál fogva még 300m magasan is zuhansz, akkor a cucc önműködően nyitja a tartalékernyőt. Odafigyeléssel és az ugrás komolyan vételével nem jelent különösebb kockázatot. Észnél kell lenni minden ugrásnál. Ha nagyon laza vagy és könnyelműsködsz, akkor megbüntethet. Hozzáteszem, hogy én még a 20. felszállásomnál is paráztam és azóta is felmegy a pulzusom ha beszállok a gépbe, de talán pont ez a faktor az, ami biztosítja a maximális odafigyelést. Hol tartok azóta? Szépen szaporodnak a bejegyzések az ugrókönyvemben. Elmúlt a tériszonyom, már nem is emlékszem rá, hogy milyen volt. Kezdek otthonosan mozogni a levegőben. Tudok repkedni a Föld felett, mint egy madár, a vállaim kis mozdulatainak segítségével kanyarodni. Ezt biztos humoros olvasni egy tapasztalt ugrónak, de engem ez lenyűgöz. :)

G0030075.jpg

Egy teljesen új mozgáskultúra nyílt meg előttem. Egy másik dimenzió. Sokkal kiegyensúlyozottabb vagyok azóta. 4000 méterről ugrálni megtanít sok mindenre. Ha kiugrottál, ösztönösen elmúlik a félelem, csak arra koncentrálsz, amit csinálsz. Egyfajta meditáció az egész és az ott tanultak átköltöznek a mindennapi életedbe is. Azon vettem észre magam, hogy elmúltak félelmeim, kevésbé vagyok stresszes, sokkal inkább megbecsülöm a napjaim. Hatalmas ajándék az életemben az ejtőernyőzés, mindenkinek ki kellene próbálni, legalább egy tandemet! Ha belegondolok, hogy elsőnek megfagyott a vér az ereimben attól, hogy lépjek ki a repülőből a kerék felett levő trepnire, legutóbb pedig a szárnymerevítőn lógtam és azt elengedve ugrottam...

Azóta ha be van borulva az ég, akkor tudom, hogy milyen szép is az felülről és milyen jó beleugrani abba az összefüggő fehérségbe és máris jobb kedvem lesz (és mennék ugrani). Nagy utat tettem meg igen rövid idő alatt és örülök, hogy megírtam azon a szerda estén azokat a leveleket... Figyelem! Én még kezdőnek számítok és a fentiek az én benyomásaim. Lehet, hogy 2 év múlva hatalmasakat fogok nevetni ezen az íráson, de most így gondolom és talán pont emiatt lehet érdekes azoknak, akik épp bele akarnak vágni ebbe a csodálatos utazásba."

Laci első tandemugrása:

Ez pedig a tanfolyam:

Végül már egyedül:

Lacinak tehát bejött a dolog, remélem az élményei alapján sikerül a még hezitálóknak is dönteni!

Csatlakozz hozzánk Facebook-on is!

tandemugras_ejtoernyo_extreme_sportok_blog_video_kezdoknek.jpg

Ha tetszett, nyomd meg a gombot!

down-arrow-inv.png

A bejegyzés trackback címe:

https://extremesportok.blog.hu/api/trackback/id/tr456595729

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
***
süti beállítások módosítása